De International Horn Society is een wereldwijde hoorngemeenschap. We vieren diversiteit en oefenen tolerantie uit, en we zijn hier om ondersteuning, middelen en inspiratie te bieden. De standpunten van individuele leden van de IHS weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs onze waarden en doelstellingen van de samenleving als geheel.

Leuk verhaal

Meer
28 januari 2009 05: 03 #241 by Dan Phillips
Leuk verhaal werd gemaakt door Dan Phillips
LOUIS SPOHR als hoornist bij NAPOLEON
(uit: Louis Spohr. Autobiografie. Vertaald uit het Duits, Londen 1865.
Herdruk: Da Capo Press, New York 1969; pagina's 117 - 119)

In het jaar 1808 vond het gevierde congres van soevereinen plaats, bij welke gelegenheid Napoleon zijn vriend de keizer ontving Alexander, en de koningen en prinsen van Duitsland zijn bondgenoten. De liefhebbers van bezienswaardigheden en de nieuwsgierigen van het hele land stroomden naar binnen om de pracht te aanschouwen die daar werd getoond. In het gezelschap van enkele van mijn leerlingen maakte ik ook een voettocht naar Erfurt, niet zozeer om de Groten der aarde te zien, maar om de groten van het Franse Toneel, Talma en Mars te zien en te bewonderen.

De keizer had naar Parijs gestuurd voor zijn tragische artiesten, en elke avond werd een van de klassieke werken van Corneille of Racine gespeeld. Ik en mijn metgezellen hadden gehoopt zo'n voorstelling te mogen zien, maar helaas kreeg ik te horen dat ze alleen voor de Soevereinen en hun suite plaatsvonden, en dat alle anderen van hen waren uitgesloten. Ik hoopte nu, met de hulp van de musici, plaatsen in het orkest te krijgen; maar hierin heb ik ook gefaald, want zij waren geweest
ten strengste verboden om iemand mee te nemen.

Eindelijk drong het tot me door, dat ik en mijn drie leerlingen, door de plaatsen in te nemen van hetzelfde aantal musici die tussen de acts door speelden, dan in staat zouden kunnen worden gesteld om tijdens de uitvoering te blijven. Omdat we bereid waren rijkelijk te betalen en de muzikanten wisten dat hun plaatsvervangers hun plaatsen naar tevredenheid zouden invullen, gaven ze hun toestemming.

Maar nu diende zich een nieuwe moeilijkheid aan: we konden met z'n drieën alleen worden ingevoerd voor de violen en de bas-gamba; en aangezien we geen van beiden een ander orkestinstrument speelden dan die, moet een van ons noodgedwongen uitgesloten blijven.

Toen kwam de gedachte bij me op, om te proberen of ik tegen de avond voldoende van de hoorn zou leren, om de rol van de tweede hoornist op zich te kunnen nemen. Ik kreeg onmiddellijk de overhand op hem wiens plaats ik wilde innemen, om zijn hoorn aan mij over te dragen; en begon mijn studie. Eerst produceerde ik er de meest geweldige tonen uit; maar na ongeveer een uur slaagde ik erin de natuurlijke tonen van het instrument naar voren te brengen.

Na het eten, terwijl mijn leerlingen gingen lopen, hervatte ik mijn studie in het huis van de "Stadt-Musicus" en hoewel mijn lippen me erg pijn deden, rustte ik niet voordat ik mijn hoornpartij perfect kon spelen in de zeker, zeer gemakkelijke ouverture en "tussen acts" die 's avonds zouden worden gespeeld.

Zo voorbereid, voegden ik en mijn leerlingen zich bij de andere muzikanten, en terwijl elk zijn instrument onder zijn arm droeg, bereikten we onze plaatsen zonder tegenstand. We vonden de salon waarin het theater was opgericht, al schitterend verlicht en gevuld met de talrijke suite van de Soevereinen. De stoelen voor Napoleon en zijn gasten stonden vlak achter het orkest. Kort daarna had de bekwaamste van mijn leerlingen, aan wie ik de regie van de muziek had opgedragen en onder wiens leiding ik mij als nieuwe hoornist plaatste, het orkest opgevoerd; de hoge personages verschenen en de ouverture begon. Het orkest met hun gezichten naar het podium gekeerd, stond in een lange rij en...
het was elk ten strengste verboden om zich om te draaien en nieuwsgierig naar de vorsten te kijken.

Daar ik van tevoren bericht had gekregen, had ik mezelf in het geheim voorzien van een kleine spiegel, met behulp waarvan ik, zodra de muziek was afgelopen, achtereenvolgens een goed zicht kreeg op degenen die het lot regisseerden van Europa. Desalniettemin ging ik al snel zo volledig op in het magnifieke acteerwerk van de tragische artiesten, dat ik mijn spiegel aan mijn leerlingen overliet en mijn hele aandacht op het toneel richtte.

Maar bij elke volgende "entre-acte" nam de pijn van mijn lippen toe, en aan het einde van de voorstelling waren ze zo gezwollen en zo blaren geworden, dat ik 's avonds nauwelijks meer kon eten. Zelfs de volgende dag, toen ik terugkeerde naar Gotha, zagen ze er erg gezwollen uit, en mijn jonge vrouw schrok niet een beetje toen ze me zag; maar ze was nog meer geïrriteerd toen ik op een schertsende toon zei: dat het was van zoenen tot zo'n overdaad aan de mooie Erfurt-vrouwen! Toen ik haar echter de geschiedenis van mijn studies op de hoorn had verteld, lachte ze hartelijk om mijn kosten.

Omstreeks die tijd, hoewel ik me niet precies herinner of het een reis naar Erfurt was, of een eerdere, sliep keizer Napoleon ook een keer in het paleis van Gotha, en dat verslag was de vorige keer opgedragen aan een hofconcert. avond. Ik en mijn vrouw hadden de eer om voor de machtige man te spelen, en hij richtte een paar woorden tot ons. Ook de volgende avond kregen we ons deel van de "Gouden Napoleons" die hij als cadeau aan het hoforkest had achtergelaten.

[Louis Spohr was toen werkzaam als concertmeester en dirigent van het orkest van de Herzoglichen Kapelle in Gotha. In de Musikalischen Taschenbuch für 1803 werd de Herzogliche Kapelle in Gotha tot de beste orkesten van Duitsland gerekend.]

Alstublieft Inloggen om aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.430 seconden
Deze website maakt gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren, inclusief de inlogstatus. Door de site te gebruiken, accepteert u het gebruik van cookies.
Ok