De International Horn Society is een wereldwijde hoorngemeenschap. We vieren diversiteit en oefenen tolerantie uit, en we zijn hier om ondersteuning, middelen en inspiratie te bieden. De standpunten van individuele leden van de IHS weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs onze waarden en doelstellingen van de samenleving als geheel.

× Stuur vragen naar ask-the-pros@hornsociety.org

Lawson Horn-modellen

• Kendall Betts
  • onderwerp Auteur
Meer
10 september 2009 19: 42 #326 by Kendall Betts
Lawson Horn-modellen werd gemaakt door Kendall Betts
Vraag:

Zou je een overzicht willen geven van de vroegere en huidige Lawson-hoorns (tenminste de FB-flat doubles)? De Lawson Horns-website vermeldt het Model 804. Zelfs een vluchtige zoekopdracht op het web levert de volgende (verwarrende) lijst met gebruikte hoorns te koop op:

804 Solo Medium Groot
804NB
Klassiek
Fourier
Medium large
Medium Large met #32 eerste tak

Kunt u alstublieft een gids geven voor het interpreteren van beschrijvingen zoals die hierboven, uitzoeken wat voor soort Lawson in de hand is, en ongeveer wanneer elk model is gemaakt? (Dezelfde informatie over descants zou zeker velen helpen, maar daar ben ik zelf niet bijzonder in geïnteresseerd.)

Kendall Betts-antwoorden:

Hallo Howard,

Walter had een schijnbaar geheimzinnig systeem om al zijn producten te nummeren. Het is heel logisch, als je het eenmaal begrijpt. Wat betreft hoorns, model 804 kreeg dat nummer als de eerste F/Bb dubbele hoorn die hij maakte in april 1980. Andere aanduidingen kwamen later als addendum bij dat nummer. Uw lijst:

804 Solo Medium Large - Opgesteld om de B-kant te bevoordelen met B210 lead-pipe - momenteel niet in productie
804NB - NB staat voor nikkelbrons - zilveren hoorn met nikkelbrons klokstaart en flare
Klassiek - Huidig ​​model. Onze versie van een "medium" of "Geyer type" instrument.
Fourier - Huidig ​​model. Onze versie van een "groot" of "Kruspe type" instrument.
Medium Large - Vroeg model zoals de solo maar had een dubbele hoorn FB 210 pijp
Medium Large met #32 eerste tak - Vroeg model met grote eerste tak maar medium bell tail.

Huidige modellen worden als volgt aangeduid:

804 - F/Bb volledige dubbele hoorn
8211 - Sopraanhoorn in Bb/FF, Fourier (groot) (eerst gemaakt, nov 1982)
963 - Bb/FF sopraanhoorn, Klassiek (medium) (eerste gemaakt, maart 1996)

G - Ambrons (goudkleur)
N - Nikkel Zilver
NB - Nikkel Brons
YB - geel messing

C - Klassiek
F - Fourier

Een 804NBF is dus een nikkel-brons Fourier. Een 804GC is een ambronzen Classical. Een 804YBC is een geelkoperen Classical. Een 963G is een ambronzen 963 sopraan. Een 8211N is een nikkelzilver 8211 sopraan. Enzovoort.

Dit alles zal op de website komen wanneer ik tijd heb om het bij te werken. Ik vraag me soms af of ik alles moet hernummeren: hoorns, mondstukken, loden pijpen, alles. Maar dan herinner ik me dat ik in een orkest speelde dat zijn naam veranderde in een slecht einde, dus ik laat dit zo!

Bedankt voor het vragen en de beste wensen,

Kendall
Eerste hoorn, Minneapolis Symphony, (bd.)

Alstublieft Inloggen om aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.359 seconden
Deze website maakt gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren, inclusief de inlogstatus. Door de site te gebruiken, accepteert u het gebruik van cookies.
Ok