De International Horn Society is een wereldwijde hoorngemeenschap. We vieren diversiteit en oefenen tolerantie uit, en we zijn hier om ondersteuning, middelen en inspiratie te bieden. De standpunten van individuele leden van de IHS weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs onze waarden en doelstellingen van de samenleving als geheel.

× Stuur vragen naar ask-the-pros@hornsociety.org

Tongen

• Kendall Betts
  • onderwerp Auteur
Meer
15 augustus 2009 06: 53 #316 by Kendall Betts
Tongen werd gemaakt door Kendall Betts
Vraag:

Ik wilde zien of mijn geheugen correct was bij het tongen. Je hebt me opgedragen om voor alle noten een afgeronde punt van de tong op de onderkant van mijn boventanden te hebben, waardoor een "constante", geen variabele in het tongen, wordt gecreëerd. We werkten toen over Kopprasch 1-10, langzame, onduidelijke extreme dynamiek, ultrakort dan op tempo, en ik heb het gevoel dat je mijn techniek aanzienlijk hebt geholpen. Al mijn studenten die hierin meededen, verbeterden zichzelf ook.

Ik heb kritiek gekregen van collegiale collega's, vooral trombonedocenten, op deze manier van tongen. Ik wilde een paar dingen vragen: zou je een beginner hiermee beginnen? En wat is het erfgoed van deze stijl van tongen? Heb je geleerd van Mason Jones of van het Curtis Institute?

Even terzijde, ik kreeg de kans om op een nieuwe Lawson-hoorn te spelen en ik was verbaasd over hoe veilig het was om te blazen. Het leek erop dat de angsten min of meer verdwenen naarmate ik langer speelde. Helaas moet ik misschien genoegen nemen met een loden pijp, maar ik spaar mijn shekels!

Hoogachtend,
Erik Vigesaa

Kendall Betts antwoordt:

Beste Erik,

Leuk om na al die jaren van je te horen en gefeliciteerd met je lesbevoegdheid!

Je geheugen is correct met betrekking tot het uitspreken van de kortste tonen door te "spugen", dwz gelijktijdig op je bovenlip en de onderkant van de voortanden te slaan. Dit leerde ik van mijn leraar op de middelbare school, Ward Fearn, tweede hoorn van het Philadelphia Orchestra met James Chambers en Mason Jones van 1942-1965. Ik geloof dat deze techniek aan alle studenten van Curtis is geleerd door Anton Horner en zeker door hen is doorgegeven aan hun studenten. Meneer Jones heeft het er nooit over gehad, hoewel hij dat in mijn geval misschien niet hoefde te doen, aangezien ik het eerder van meneer Fearn had vernomen voordat ik Curtis binnenging.

Op pagina 4 van Primary Studies for the French Horn vóór studie nr. 1 schrijft dhr. Horner: "Val elke noot aan met je tong alsof je een klein haartje of een klein stukje draad op het uiteinde van je tong hebt en je wilt forceren het uit je mond." Ik denk dat we dit kunnen beschouwen als een bevestiging van de gedachten van de heer Horner over dit onderwerp. Ik herinner me dat de heer Fearn zei dat de reden hiervoor is om de kortst mogelijke noten te bereiken om de andere instrumenten te evenaren, omdat de hoornbel achteruit gaat en het geluid wordt veranderd door de akoestiek van de ruimte. Hij zei ook dat conducteurs altijd tegen spelers schreeuwen dat ze korter moeten spelen en dat ze te laat zijn. Door mijn eigen gebruik van de techniek en het nu al meer dan 40 jaar onderwijzen, kan ik gerust zeggen dat het werkt.

Ik denk nu aan tongtechniek in theorie en praktijk op deze manier:

1) Het is logisch om de kortste tonen zo dicht mogelijk bij de geluidsbron (embouchure) te tongen en de tong zo kort mogelijk te verplaatsen. Richt de tong en sla met de punt op de onderkant van je bovenlip. Een minderheid van de mensen heeft een platte tong en kan er geen punt van maken. Als dat het geval is, moeten ze proberen het laagste punt op hun voortanden te vinden om een ​​zegel te maken. Je moet compressie maken, dus de luchtstroom moet goed zijn! Je spuugt het letterlijk uit!

2) Als dit eenmaal is ingeburgerd door langzame oefening en zelfanalyse, kun je met je tong verschillende punten in je mond raken. Naarmate u uw tongpunt verder van de geluidsbron verwijdert, ontstaan ​​er langere noten. "Medium" staccato wordt meestal bereikt door de bovenkant van de voortanden of de voorkant van het gehemelte te raken. Legato-tongen komt van het raken van het gehemelte.

Wat betreft je trombonespelende collega's, ik kan alleen maar denken aan wat mijn professor Romeinse geschiedenis aan Penn tegen de klas zei: "Als je geschiedenis bestudeert, houd dan altijd rekening met de bron."

Blij te horen dat je de Lawson leuk vond. Ik kan u op elk moment helpen met een loden pijp voor uw huidige instrument en zal uw blijvende contactpersoon verwelkomen!

Mijn allerbeste wensen voor je blijvende succes in je carrière!

Hoogachtend,

Kendall

Alstublieft Inloggen om aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.354 seconden
Deze website maakt gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren, inclusief de inlogstatus. Door de site te gebruiken, accepteert u het gebruik van cookies.
Ok