De International Horn Society is een wereldwijde hoorngemeenschap. We vieren diversiteit en oefenen tolerantie uit, en we zijn hier om ondersteuning, middelen en inspiratie te bieden. De standpunten van individuele leden van de IHS weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs onze waarden en doelstellingen van de samenleving als geheel.

× Stuur vragen naar ask-the-pros@hornsociety.org

Uithoudingsvermogen opbouwen

• Kendall Betts
  • onderwerp Auteur
Meer
16 2009 00 juli: 59 #298 by Kendall Betts
Uithoudingsvermogen opbouwen werd gemaakt door Kendall Betts
Vraag:

Na 10 jaar hoorn te hebben gespeeld, heb ik besloten om Schumanns Adagio & Allegro aan te pakken. Als senior uitvoeringsmajoor beschouw ik mezelf in een redelijk goede vorm van hakken, van regelmatige oefening en heel veel repetitie. Toch heb ik moeite met de tweede pagina van dit stuk. Ik heb vreselijke uithoudingsproblemen met dit stuk en ben op zoek naar een nieuw inzicht.

Dus, hoe overleef je Adagio & Allegro?

Hoogachtend,
Jess Santiago

Het antwoord van Kendall Betts:

Een behoorlijk goede hakvorm is niet goed genoeg voor deze en vele andere stukken. Repetities breken je over het algemeen af, niet opbouwen. Wat je nodig hebt, is een strikt, atletisch regime om je uithoudingsvermogen op te bouwen dat verder gaat dan wat je nodig hebt om het grote repertoire aan te pakken en om orkest-/bandrepetities en uitvoeringen te overleven.

Vereisten voor uithoudingsvermogen (en goed spelen in het algemeen) zijn:
  1. Een snelle, gecontroleerde luchtstroom door soepele, sterke buikspieren die optimaal presteren.
  2. Perfecte embouchure-mechanica, vooral in het bovenste register.
  3. Uren van verstandig oefenen om, maar niet over, je fysieke grenzen op een dagelijkse basis gedurende een lange tijd.
Analyseer met dit in gedachten wat je hebt gedaan. Houd een logboek bij van uw oefen-/repetitie-/uitvoeringstijden en noteer wat u hebt geoefend/gespeeld en voor hoe lang. Registreer ook uw pauzes. Je zult misschien verbaasd zijn over de hoeveelheid spel die je speelt tijdens een typische repetitie. Ik heb veel orkestrepetities meegemaakt toen mijn totale speeltijd in een dienst van 2 tot 3 uur optelde tot 5 tot 10 minuten! En dat was luid spelen op een koude lip. Zoals ik al zei, repetities hebben de neiging om je af te breken, niet om je op te bouwen. Wat je wilt is een duidelijk beeld: hoeveel spelen van wat en hoe lang per dag. Wees eerlijk! Als je eenmaal een week of twee hebt ingelogd, analyseer het dan. Waar kun je oefentijd aan toevoegen, en waaraan?

Een typisch dagelijks regime voor een serieuze student die 2-3 uur per dag oefent, zou er ongeveer zo uit moeten zien:
  • 20-45 minuten F-hoorn opwarmen zoals Farkas
  • 30-60 minuten etudes, sommige of allemaal op F-hoorn, zoals Kopprasch, Kling, Gallay, Gugel, Belloli, Reynolds afhankelijk van "waar je bent" technisch.
  • 20-45 minuten technische routines zoals toonladders, arpeggio's, gebroken arpeggio's, akkoordarpeggio's (voor gehoortraining), Clarke, Arban, Singer of ander technisch materiaal.
  • 20-45 minuten lange tonen: pp pp; ff>pp
  • 30-60 minuten repertoire: solo's, fragmenten, orkestpartijen, etc.
Als je een punt kunt bereiken waarop je minimaal 2 uur per dag oefent en je repetities nog steeds overleeft, ben je in goede vorm. Oefen tot drie uur door korte tijdsdelen, 5 minuten toe te voegen aan een van de bovenstaande groepen, elke of elke andere of elke derde dag gedurende een periode van weken, maar OVERDOET HET NIET!!! Je moet ook met je gezond verstand aanpassingen maken als je een zwaar repetitie- / uitvoeringsschema voor repertoire hebt. Pas altijd op jezelf en leg het weg voor de dag voordat je schade aanricht!
Amateurs en jonge spelers, begin met een doel van een uur door de hierboven genoemde minima te halveren of meer voor starters.

Ik gebruikte de bovenstaande criteria toen ik een student bij Curtis was. Als pro maakte ik altijd aanpassingen, maar probeerde elke dag een F-hoorn oefensegment van minimaal een uur. Nu, half gepensioneerd van het spelen, heb ik ongeveer twee uur per dag nodig om "in vorm te blijven" en ongeveer een uur per dag "om het niet te verliezen". Als ik ontslag neem, wat ik nu voor lange periodes doe, heb ik twee weken nodig om het terug te krijgen: 10 minuten op de eerste dag, 20 op de tweede, 30 op de derde, enz. twee uur "in vorm" lip. Ik oefen ook vrijwel uitsluitend op de F-hoorn om in vorm te komen/blijven. Als ik eenmaal een "minimale" lip heb, begin ik met Kopprasch en speel ik door totdat ik moe wordt, en noteer wat ik deed en voor hoe lang. De volgende dag probeer ik nog eens 5-10 minuten toe te voegen, enzovoort. Als ik klaar ben met Kopprasch, ga ik naar Kling, dan naar Belloli, Gallay, enz. Over ongeveer twee weken oefen ik twee uur achter elkaar en heb ik een goede lip die op alles voorbereid is.

Mijn beste wensen aan iedereen voor succes in hun carrière!

Kendall Betts
De volgende gebruiker (s) zei Thank You: Olivia Martinez

Alstublieft Inloggen om aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.369 seconden
Deze website maakt gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren, inclusief de inlogstatus. Door de site te gebruiken, accepteert u het gebruik van cookies.
Ok