De International Horn Society is een wereldwijde hoorngemeenschap. We vieren diversiteit en oefenen tolerantie uit, en we zijn hier om ondersteuning, middelen en inspiratie te bieden. De standpunten van individuele leden van de IHS weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs onze waarden en doelstellingen van de samenleving als geheel.

"Het naar een hoger niveau tillen"

• David Johnson
  • onderwerp Auteur
05 mei 2009 16: 20 #276 by David Johnson
"Het naar een hoger niveau tillen" werd gemaakt door David Johnson
Vraag:

Meneer Johnson,

Ik heb het gevoel dat ik stukken vrij snel leer en de technische vaardigheid heb
om ze op een acceptabel prestatieniveau te krijgen. Wat ik je zou willen vragen is je advies om het naar een hoger niveau te tillen - de muziek iets laten betekenen en het publiek echt iets laten voelen???

Scott Hoehn

Het antwoord van David Johnson:

Om iets te zeggen tegen het publiek, wat natuurlijk de enige reden is om muziek te spelen in de eerste plaats, is het noodzakelijk om te begrijpen hoe het publiek zich voelt terwijl je speelt en waarom het publiek zo voelt. Met andere woorden, we moeten leren de perceptie van het publiek van ons spel te 'manipuleren'.

Ik geloof sterk in muzikale spanning. Er zijn veel soorten muziek maken, maar voor mij is de meest krachtige muzikale lijn degene die geen "dode tijd" heeft, wat betekent dat het spanning creëert of ontspant. Een regel die deze 2 dingen niet doet, hoewel niet per se onmuzikaal, is zeker minder krachtig en zal voor het publiek steeds minder interessant zijn naarmate het stuk langer duurt.

De meest elementaire manier om te voorkomen dat de lijn spanning verliest, is door noten op hun volle waarde te houden zonder aflopende noten die geen einden van frases vertegenwoordigen. Over het algemeen verminderen lijnen die op geen enkel punt taps toelopen de spanning niet. Als we nog een stap verder gaan met deze gedachtegang, creëren lijnen die niet alleen niet taps toelopen, maar eigenlijk op zijn minst een licht directioneel crescendo vormen naar waar de muzikale climax van de frase ook mag zijn, spanning. Prestaties die aan dit uitgangspunt voldoen, zullen onmiddellijk als interessanter worden ervaren dan prestaties van gelijke of zelfs iets betere technische vaardigheid die dat niet doen.

De volgende stap om de muzikale kracht van het spel te bevorderen, is het analyseren van elke frase, om te beslissen hoe lang de frases zijn en waar hun climaxen zijn. De meeste muziek is niet voor niets geschreven in 4/4 of 3/4 enz. Ik geloof dat deze reden is om ervoor te zorgen dat beat 1 altijd een prominente rol speelt bij het maken van muziek, ergo beat 1 is de eerste plaats om naar de climax van de frase te zoeken. Hoewel alle eerste tellen meer belang zullen hebben dan de andere tellen in een maat, zal uiteindelijk één tel 1 belangrijker zijn dan de andere binnen dezelfde frase. Om de "Animal Farm" van George Orwell te citeren: "Alle dieren zijn gelijk, maar sommige dieren zijn meer gelijk dan andere." Als we systematisch de werken die we spelen doorkammen en elke lange frase en zijn climax noteren, kunnen we spanning creëren van het begin van elke frase tot de climax en dan de spanning ontspannen na elke climax.

Nadat je hebt geleerd om spanning te creëren en te ontspannen, is de volgende stap om te proberen de langst mogelijke zinnen te maken. Ervan uitgaande dat muzikale spanning de sleutel is tot muzikale kracht, is het logisch dat de muzikant die de spanning het langst volhoudt uiteindelijk het interessantst is om naar te luisteren. Daarom proberen we met opzet meer frasen van 4 of zelfs 8 maten te spelen en minder frasen van 2 maten. Ik heb als voorbeeld de eerste solo-frase in het eerste deel van Mozarts Hoornconcert KV447 gekozen. Door de openingszin van de solopartij te spelen en permanent "directioneel" crescendo (spanning creërend) te maken naar de aangegeven D2 en dan de frase niet verder te duwen of misschien zelfs een klein diminuendo te maken (relaxerende spanning), spelen we uiteindelijk de langst mogelijke frase met één duidelijke climax, die voor mij de meest krachtige vorm van muziek maken is.

Alstublieft Inloggen om aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.364 seconden
Deze website maakt gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren, inclusief de inlogstatus. Door de site te gebruiken, accepteert u het gebruik van cookies.
Ok