De International Horn Society is een wereldwijde hoorngemeenschap. We vieren diversiteit en oefenen tolerantie uit, en we zijn hier om ondersteuning, middelen en inspiratie te bieden. De standpunten van individuele leden van de IHS weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs onze waarden en doelstellingen van de samenleving als geheel.

Embouchure veranderingen

• Michael Thompson
  • onderwerp Auteur
Meer
01 februari 2009 02: 16 #243 by Michael Thompson
Embouchure veranderingen werd gemaakt door Michael Thompson
Vraag:

Meestal verander ik bij mijn studenten niets aan de embouchure, tenzij iets niet werkt. En zelfs voor de afwisseling houd ik in gedachten dat als we goed oefenen, zoekend naar het beste geluid, de beste nauwkeurigheid, de beste intonatie, flexibiliteit etc, we natuurlijk de weg zullen vinden. Ik doe hier dus meestal niet veel mee, ook omdat te veel embouchure-denken mensen soms gek kan maken.
Wat is uw benadering daarbij?

Bedankt

Ricardo

Het antwoord van Michael Thompson:

Beste Ricardo,

Ik ben het volledig eens met uw mening over deze vraag. Sterker nog, ik denk dat je ze duidelijk en elegant uitdrukt. Dank u.

Ik zie de embouchure graag als niets meer dan een flexibele afdichting tussen de speler en het mondstuk. Het is zijn taak om onmiddellijk te reageren op veranderingen in de luchtdruk om te voorkomen dat de lucht door de afdichting blaast en lekt. Ik moedig mijn studenten aan om te denken in termen van luchtsnelheid; eigenlijk snelle en koude lucht in het hoge register en langzamere, warmere lucht in het lagere register. Ik zie de embouchure liever als het werken aan het spiergeheugen; een soort automatische piloot, die zijn werk heel goed doet als je hem met rust laat. Een van de grootste problemen die ik tegenkom, is dat studenten de hoge tonen proberen te maken door in de spieren rond de lippen te knijpen, maar niet veel anders doen met de lucht. Als we het gevoel van luchtsnelheid verhogen, zullen de spieren moeten reageren, maar dat is precies het punt; ze reageren. Ze lopen niet voorop. Een van de andere dingen die grote problemen veroorzaakt, is de obsessie met druk als een slechte zaak. De grote Philip Farkas waarschuwde voor "buitensporige druk" en ik denk dat we dat grotendeels hebben genegeerd of verkeerd begrepen. Ik gebruik liever het woord "contact" en behandel het als een vriend. Zoals met de meeste dingen, is het een kwestie van evenwicht; zeker niet te veel maar ook niet te weinig.

Alstublieft Inloggen om aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.353 seconden
Deze website maakt gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren, inclusief de inlogstatus. Door de site te gebruiken, accepteert u het gebruik van cookies.
Ok