De International Horn Society is een wereldwijde hoorngemeenschap. We vieren diversiteit en oefenen tolerantie uit, en we zijn hier om ondersteuning, middelen en inspiratie te bieden. De standpunten van individuele leden van de IHS weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs onze waarden en doelstellingen van de samenleving als geheel.

Zenuwen overwinnen

• Michael Thompson
  • onderwerp Auteur
Meer
08 januari 2009 06: 54 #218 by Michael Thompson
Zenuwen overwinnen werd gemaakt door Michael Thompson
Vraag:

Als hoornist heb ik het gevoel dat mijn grootste tegenslag vertrouwen is. In samenspel, zelfs in solo- of soli-passages, zit ik meestal goed. Adrenaline komt op gang, maar ik kan me concentreren en de rol met succes spelen. Bij audities en kleine solo-optredens krijg ik echter de zenuwen. Ik verlies mijn focus en presteer niet eens in de buurt van mijn potentieel. Ik begrijp niet wat me zo zelfbewust maakt in die situatie en verlies alle vertrouwen. Het is de afgelopen twee jaar beter geworden, maar ik heb nog steeds serieus werk nodig.

Heb je ooit last gehad van zenuwen? Hoe heb je dit overwonnen? Wat kan men, afgezien van jarenlange ervaring, doen om "van de gewoonte af te komen?"

Rachelle

Het antwoord van Michael Thompson:

Beste Rachelle,

Ik denk dat je hebt gevraagd wat waarschijnlijk de grootste vraag is waarmee we te maken hebben. Er is gezegd dat het spelen van hoorn twee procent embouchure, acht procent lucht en negentig procent psychologie is. Daar ga ik zo'n beetje mee akkoord. Ik heb zeker faalangst ervaren; soms op oncomfortabele niveaus. Ik denk dat ons doel zou moeten zijn om met deze gevoelens te leven, ermee om te gaan en ze zelfs te gebruiken, in plaats van ze helemaal kwijt te raken. Toen ik begon met mijn spelerscarrière was er heel weinig literatuur over faalangst in relatie tot muziek, maar er waren wel enkele boeken over sportpsychologie. Tegenwoordig is dat helemaal veranderd en is er een hele industrie ontstaan. Ik beschouw "The Inner Game of Tennis" van Timothy Gallwey nog steeds als een van de nuttigste boeken, maar er zijn nog veel meer specifieke boeken over muziek. Daarnaast zijn er tal van docenten met uitstekende ideeën die cursussen geven die hiermee omgaan. Ik heb Jeff Nelsen (om een ​​goede vriend van mij te noemen) geweldige resultaten zien behalen.

In je vraag gebruik je het woord "focus" en ik denk dat dit een heel goed en belangrijk concept is. We moeten ons concentreren op wat we doen als we muziek spelen. Ik stel voor dat we proberen te communiceren met ons publiek. Wat we proberen te communiceren zit in de muziek en kan niet in een andere vorm worden vertaald. Je kunt een muziekstuk alleen ervaren door het te horen. Wat we niet proberen te doen, is concurreren met andere spelers of indruk maken op mensen. Dit is moeilijk te onthouden in een wereld van audities en wedstrijden, maar we moeten vasthouden aan de waarheid dat muziek over communicatie gaat en bijna altijd iets is dat we met andere mensen doen; andere muzikanten. Concurrentie bestaat in de manier waarop we onze muziek organiseren; we strijden om posities in orkesten, van de middelbare school tot de duizelingwekkende hoogten van professionele orkesten, maar dit is niet de schuld van de muziek. Als we onszelf vergelijken met andere spelers, hebben we geweldige mogelijkheden. We kunnen van hen leren en proberen de dingen die we het meest bewonderen in hun spel na te streven. Ik ben opgegroeid met het navolgen van grote spelers zoals Brain, Civil, Tuckwell, Baumann en mijn eigen leraar, Ifor James. Tegenwoordig merk ik dat ik andere spelers probeer na te doen, van wie de meesten jonger zijn dan ik. Als ik op een meetbare manier beter zou proberen te zijn dan zij, vrees ik dat ik op allerlei manieren tot mislukken gedoemd zou zijn. Wat ik beter kan dan wie dan ook, is spelen zoals ik. U kunt hetzelfde doen.

Ik speelde enkele jaren geleden een concert in een kleine zaal in Wales. Na het concert kwam een ​​oudere dame backstage om met me te praten. Ze zei dat ze nog nooit echt een hoorn had gehoord en dat ze vond dat de hoorn een mooi geluid maakte. Ze zei ook dat ze Mozart een prachtig stuk vond. Ik voelde dat mijn missie volbracht was. Die dame, of iemand zoals zij, is voor wie ik graag denk dat ik speel wanneer ik speel.

Alstublieft Inloggen om aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.335 seconden
Deze website maakt gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren, inclusief de inlogstatus. Door de site te gebruiken, accepteert u het gebruik van cookies.
Ok