De International Horn Society is een wereldwijde hoorngemeenschap. We vieren diversiteit en oefenen tolerantie uit, en we zijn hier om ondersteuning, middelen en inspiratie te bieden. De standpunten van individuele leden van de IHS weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs onze waarden en doelstellingen van de samenleving als geheel.

Diverse vragen

• Phil Myers
  • onderwerp Auteur
01 januari 2009 03: 00 #214 by Phil Myers
Diverse vragen werd gemaakt door Phil Myers
Vraag: Hoe was de Noord-Korea-ervaring?

De Noord-Koreaanse ervaring was zo gecontroleerd mogelijk. De bus bracht ons van het vliegveld naar een hotel op een eiland en als iemand probeerde weg te lopen van dat hotel, zou een politieagent je beleefd vertellen om terug te keren naar het hotel. Het hotel had een bowlingbaan, een tafeltennisruimte, een fitnessruimte, een supermarkt, restaurants, alles wat je nodig zou hebben zodat je het hotel niet echt hoefde te verlaten. Maar het was duidelijk dat je opgesloten zat. Toen we met de bus naar de concerten gingen, reed de bus met een snelheid van 60 km/u rechtstreeks door de stad omdat de wegen vrij waren. Na het concert hetzelfde terug naar het hotel. Pas op het concert kwam je in contact met mensen die buitengewoon vriendelijk waren, echt waar geloof ik. Het was over het algemeen een trieste ervaring voor mij omdat het moeilijk was om niet medelijden te hebben met de mensen die voortdurend onder die controle leefden. 's Nachts keken we uit vanuit ons hotel en in de hoofdstad van Noord-Korea zag je misschien acht lichten aan - in totaal. Aan de ene kant zou je kunnen zeggen dat zoiets zeer verlicht is, energie bespaart, enz., maar aan de andere kant is het zo ver buiten onze ervaring om de wereld rond te reizen dat het het gevoel van supercontrole heeft dat het valt buiten onze ervaring. Ik denk dat zoals gezegd "je erbij moest zijn", maar ik denk dat het grootste deel van ons toergezelschap van 150 ongeveer hetzelfde voelde.

Vraag: Van uw collega's in de NY Phil, wie maakt de meeste indruk op u?

De aard van het zijn in een orkest is dat de eisen van het werk nogal oneindig zijn. Het blijft maar op je afkomen. Aan de ene kant is het een zegen. Het zou ook heel moeilijk voor mij zijn om terug te gaan naar een situatie waarin ik een paar maanden heb gerepeteerd voor een concert waar alles goed ging of niet. In een professionele baan krijg je meer kansen dan dat. In een typische week doen we vier of vijf concerten en tegen het einde van het jaar hebben we er waarschijnlijk een paar honderd gespeeld. En repetities. Waarschijnlijk het grootste verschil tussen een studentensituatie en een professionele situatie is dat er in een professionele situatie van je wordt verwacht dat je het stuk als geheel en jouw rol kent voordat de eerste repetitie plaatsvindt. Het stuk leren op het werk terwijl anderen de moeite hebben genomen om het voor de eerste repetitie te leren, wordt nogal neergekeken. Dus als je in een normale week vier repetities en vier concerten hebt, moet je 350-400 keer per jaar voorbereid zijn om je best te doen. En je wordt niet betaald om te proberen, je wordt betaald om te produceren. Nu zouden sommige professionals je willen laten geloven dat het geen probleem is om jaar na jaar aan de slag te gaan en perfect te spelen. Dit is niet mijn ervaring, niet op hoorn, op geen enkel instrument. Net zoals een slagman een inzinking zal hebben of een sprinter niet elke keer een wereldrecord zal vestigen, hebben muzikanten ups en downs. Toen ik mijn leraren ging horen spelen, was ik me ervan bewust dat ze de ene dag beter speelden dan de andere, zelfs de meest consistente. Een groot deel van je werk is om te proberen deze dagelijkse fluctuaties te minimaliseren, om elke dag comfortabel en competent te klinken. In mijn dertig jaar kan een nieuw lid van het orkest vaak een paar jaar weggaan voordat ze voor het eerst een probleem krijgen op het werk. Hoe ze het overwinnen wanneer het verschijnt, zegt veel over hen als speler, als persoon, hoe hun carrière zal verlopen, enz. Daarom, als je het hebt over respect op lange termijn, moet ik de mensen noemen die al heel lang in het orkest zitten (25 jaar of langer) en die al heel lang consequent optreden. Hiertoe behoren vooral fagottist Judy LeClair, trompettist Phil Smith, maar als ik ze eenmaal begin op te noemen, zijn het er gewoon te veel. Ik geniet van mijn werk en vind het leuk om te horen wat veel mensen om mij heen doen.

Vraag: Wat zijn je meest memorabele ervaringen na 30 jaar in het orkest?

Zo nu en dan, ik zou zeggen om de vier of vijf jaar, slaag ik erin om iets echt te spelen zoals ik het zou willen. Dit zijn de onvergetelijke ervaringen. De eerste keer dat dit voor mij gebeurde, was in mijn eerste baan. Ik had die baan drie jaar en speelde in die tijd twee frases zoals ik dat wilde. De eerste was een kleine zin uit Milhauds "Creation of the World". Ik ben nooit vergeten hoe dat voelde. Het spijt me te moeten zeggen dat de laatste keer dat dit voor mij gebeurde, niet meteen in me opkomt, normaal ben ik niet zo blij met hoe ik speel. Maar afgezien van mezelf is er een moment dat me al jaren bijblijft. Ergens tijdens Mehta's ambtstermijn als dirigent (ongeveer 1978-91) speelden we een gezamenlijk concert met de Israel Philharmonic. Een van de stukken die we samen speelden was de Berlioz Symphonie Fantastique. Tijdens dit optreden deelden we de solo's, dus ik speelde een paar solo-passages en dan speelde de persoon uit Israël er een paar. Toen we bij het deel kwamen met de grote Engelse hoornsolo, speelde de man uit Israël het begin van het deel en de Engelse hoornist uit New York speelde het einde van het deel. De man uit Israël klonk geweldig en deed het prima, maar in onze eerste keer (enige keer) door het stuk tijdens de repetitie, toen de Philharmonic English Horn-speler begon te spelen, was zijn geluid zo enorm dat letterlijk de hele Israel Philharmonic in hun stoelen om te zien wie in de wereld zo'n geluid kan maken. Ik zal die reactie op iemands grootte en geluidskwaliteit gewoon nooit vergeten. Ik heb het nooit eerder of daarna gezien. Die Engelse hoornist zit nog steeds in het orkest - Thomas Stacy.

Vraag: Waar oefen je in een stad met weinig ruimte?

Ik woon 65 mijl buiten de stad in een huis dat gedeeltelijk is gekozen vanwege de ruimtes waarin het moet oefenen en de geluiden die men in deze ruimtes kan maken. Het is erg belangrijk voor mij om een ​​paar verschillende geluidsomgevingen in een huis te hebben, hoewel ik over het algemeen de neiging heb om in zeer levendige ruimtes te oefenen. Ik weet dat velen vinden dat je altijd in relatief dode akoestische ruimtes moet oefenen, maar ik heb dit geprobeerd en het werkt niet voor mij. Ik denk dat iedereen voor zichzelf moet experimenteren en vinden wat in dit opzicht voor hem werkt. Dus ik oefen niet veel in de stad.

V: Speel je vaak kamermuziek, bv. koper-/houtblazerskwintetten, Schubert Octet enz.?

Waarschijnlijk meer koperkwintetspel dan wat dan ook, hoewel elke professionele hoornist waarschijnlijk in zijn carrière heel wat keren het Brahms Trio, Beethoven Septet en Schubert Octet zal spelen. Ik geniet van de helderheid en eenvoud van wanneer je de melodie hebt en wanneer niet in kamermuziek. Bij kamermuziek is het gewoonlijk duidelijker dan bij orkest wie precies de belangrijkste rol heeft en hoe men die zou kunnen ondersteunen. Voor mij zit het grootste deel van de vreugde van muziek in het begeleiden en ondersteunen van anderen op een intelligente manier. Voor mij is dit even, zo niet uitdagender dan zelf een solo van acht maten te spelen. Denk er over na. Als je een symfonie speelt die duizend maten lang is, zullen er misschien twintig, dertig, veertig hoornsolo's zijn. Al de rest begeleidt de fluit hier, de trompet hier, de strijkers daar. Dit worden 950 maten van het stuk. Ik kan normaal gesproken evenveel genieten van die 950 maten, zo niet meer dan de vijftig maten waar ik een solo speel. Toen ik de eerste hoorn in Halifax verliet om de derde hoorn in Pittsburgh te gaan spelen, vroeg een student of ik me niet minder voldaan voelde bij het spelen van de derde hoorn dan de eerste. Ik vertelde haar dat ik eigenlijk het gevoel had dat ik hetzelfde probeerde te doen als in Halifax. Voor het grootste deel van een stuk in beide stoelen, is het grootste deel van mijn verantwoordelijkheid om goed te begeleiden.

Vraag: Als het orkest wordt uitgezonden/gefilmd, leiden de camera's dan af?

Nee, deze cameramannen zijn echt goed in wat ze doen en je kent ze gewoon niet, tenminste niet waar ik zit. Over naar de rand van het podium waar ze eigenlijk zijn, zijn ze misschien een beetje moeilijk te negeren. Vanavond hebben we de nieuwjaarsshow gedaan. Ik ben me ervan bewust dat, omdat we maar een paar keer per jaar op tv zijn, als ik een echte stijve trek heb, er een zeker publiek zal zijn dat zal overwegen dat ik dat elke avond dat ik speel, moet doen, dus ik denk dat we allemaal het gevoel hebben dat we zo min mogelijk fout willen gaan, maar het is niet specifiek gebonden aan de camera. En het is ook op een andere manier anders. Ik zou zeggen dat iemand normaal gesproken het podium op gaat en nadenkt over wat ze goed willen doen en hoe ze dat willen proberen. Als je op tv bent, denk je een beetje meer na over wat je niet wilt dat er mis gaat en dat brengt je in een soort achterlijke manier van denken voordat je ooit begint. Waarschijnlijk zou het beter zijn als het dat effect niet had, maar ik zou liegen als ik zou doen alsof het niet zo was. Althans voor een paar van ons.

V: Heb je in opera-orkesten gespeeld?

Toen ik in Pittsburgh was, zouden er enkele weken zijn waarin het orkest in tweeën zou splitsen. De helft van het orkest deed kamerorkestdingen en de andere helft deed ballet of opera. Dus speelde ik vier tot zes weken lang denk ik vier tot zes weken opera, maar eerlijk gezegd herinner ik me er niet veel van, behalve één ding. De hoorns zaten in twee rijen en de vierde hoornist en ik stonden tegen een betonnen muur met de eerste en tweede hoornist recht voor ons. Nu zou ik gedacht hebben dat ik, zittend tegen een muur, mezelf te veel zou horen, maar om de een of andere reden kon ik alleen de eerste hoorn horen. Nu had hij een mooi geluid, maar onze geluiden waren niet precies hetzelfde en ondanks mezelf voor te houden dat ik niet in deze val zou trappen, ging ik in deze manipulaties met mijn embouchre en probeerde zijn geluid in het mijne te veranderen, zoals hoewel zijn geluid uit mijn bel kwam in plaats van het zijne omdat zijn geluid het enige geluid was dat ik kon horen. Natuurlijk gek, maar ik kwam uit die weken zo in de war dat het me een paar weken zou kosten om me weer normaal te voelen en hoe vaak ik mezelf ook wou niet doen, ik was nooit helemaal in staat om deze onvrijwillige overwinning te overwinnen een vergoeding.

Alstublieft Inloggen om aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.352 seconden
Deze website maakt gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren, inclusief de inlogstatus. Door de site te gebruiken, accepteert u het gebruik van cookies.
Ok