De International Horn Society is een wereldwijde hoorngemeenschap. We vieren diversiteit en oefenen tolerantie uit, en we zijn hier om ondersteuning, middelen en inspiratie te bieden. De standpunten van individuele leden van de IHS weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs onze waarden en doelstellingen van de samenleving als geheel.

Voorbereiden op een orkestcarrière

• Philip Myers
  • onderwerp Auteur
27 november 2008 15: 35 #207 by Philip Myers
Voorbereiden op een orkestcarrière werd gemaakt door Philip Myers
Vraag:

Wat zou in jouw ogen de eerste prioriteit moeten zijn tijdens de bachelorjaren voor een hoornist die een orkestcarrière wil nastreven?

Waar moeten we onze tijd, energie en geld op richten... (waar we allemaal weinig van lijken te hebben en veel nodig hebben om het te maken) om de beste hoornist en muzikant te zijn die we kunnen? (IE: sommigen pleiten voor veel partituurstudie, deelname aan muziekfestivals, concertbezoek, lessen van verschillende docenten, enz.)

Wat zijn de belangrijkste dingen voor een hoornstudent om in gedachten te houden tijdens het doorlopen van school?

Welk advies kun je aankomende jonge blazers geven om ze voor te bereiden op wat komen gaat nadat school voorbij is en de realiteit begint?

Wat moet de student NU doen om zich voor te bereiden op wat hem te wachten staat?

Het antwoord van Phil Myers:

Oké, je behandelt hier echt veel dingen, dus laten we het opsplitsen in een paar specifieke gebieden van besluitvorming.

1. Kiezen en kiezen om bij een leraar te blijven

Ik studeerde met zeven verschillende mensen. Dit brak uit als een op de middelbare school, twee op de middelbare school, een hoofdleraar op de universiteit en studeerde met twee anderen tijdens de zomers, en ten slotte studeerde ik met een ander gedurende vijf jaar na mijn afstuderen in de tijd dat ik eerste hoorn was in Halifax en derde hoorn in Pittsburgh.

Sommigen vinden dit misschien ongebruikelijk, maar er zijn verschillende voordelen aan verbonden. Het belangrijkste was dat ik vrij snel kon vertellen door de derde leraar die een manier van denken en dingen had die me aansprak en wie niet. Dit wil niet zeggen dat een van deze leraren inherent beter of slechter was dan alle andere, maar sommige waren gewoon goed voor mij en andere niet. Als ze dat niet waren, ging ik verder, ik had niet het gevoel dat ik de tijd had om een ​​jaar of twee door te brengen met iemand die me niet hielp.

Wat betekende het nu eigenlijk dat ze goed bij elkaar pasten. Voor mij betekende het dat ik tweemaandelijks vooruitgang kon zien. Misschien niet elke maand, maar als ik om de maand bij mezelf had ingecheckt, had ik zeker kunnen zien dat ik iets beters kon doen dan twee maanden eerder.

Het andere was echter dit: met alle leraren waarmee ik een klik leek te hebben (vier van de zeven), zou er misschien maar om de tien lessen een geweldige les zijn. De rest was goed, ik had altijd het gevoel dat ik iets kreeg, maar zo nu en dan bliezen ze me van mijn sokken.

2. Een school kiezen

Ik ging proberen om voor mijn studiecarrière naar een gerespecteerde school in het Midwesten te gaan. Ik studeerde bij Dale Clevenger tijdens mijn laatste jaar op de middelbare school. Ik ging naar een les met muziek die ik wilde voorbereiden op mijn college-auditie en hij vroeg me waarom ik dit specifiek had gekozen school. Ik vertelde hem dat de muziekschool van de universiteit een goede reputatie had (wat hij natuurlijk wist) en dat mijn vader en zus er allebei naartoe waren gegaan en er dol op waren.

Hij vroeg wat ik wist van de hoornleraar. Ik kende zijn naam. Hij vertelde me toen over de geschiedenis en carrière van de leraar (Dale kende iedereen) en zei dat hij niet dacht dat deze leraar en ik noodzakelijkerwijs de beste match zouden zijn. Hij vond dat ik moest overwegen om te gaan studeren bij zijn (Dale's) leraar, Forrest Standley, aan de Carnegie Mellon University. Ik vertelde hem dat ik nog nooit van Carnegie Mellon University had gehoord. Zijn antwoord was het beste advies dat ik ooit van een hoornleraar heb gekregen:

Je kiest een universiteit om te studeren bij een bepaalde leraar waarvan je weet dat die je kan helpen, niet voor een prestigieuze school die om elke reden prestigieus kan zijn, behalve de hoornleraar.

Veertig jaar later, nogmaals bedankt meneer Clevenger voor dit advies.

Nu was ik in dit opzicht anders dan velen. Toen ik van de middelbare school kwam, had ik veel corrigerende hulp op de hoorn nodig. Forrest Standley veranderde mijn embouchure (achteraf gezien had hij geen keus), ademen (had geen keus) en tongen (had echt geen keus), dit over een periode van drie jaar. Natuurlijk hadden we het over een heleboel andere dingen, zoals professioneel gedrag (hé, daar had hij ook geen keus in), enz. Maar het komt erop neer dat Dale zooooo gelijk had en ik wist het na één les. Dit is precies wat meneer Clevenger me had verteld, dat weet je na één les, en hij had gelijk. Heeft mijn leven veranderd, zou geen professionele hoornist zijn geweest als Dale me niet naar zijn leraar had gestuurd.

Dus, voordat je naar een school gaat die je duizenden en duizenden dollars gaat kosten, geef dan een paar honderd uit om een ​​paar lessen te volgen bij de persoon met wie je verwacht te studeren. U moet verwachten te betalen voor deze les. Deze leraar kent je niet en heeft je waarschijnlijk het volgende jaar niet nodig om hun klas te vullen, dus het enige wat er voor hen in zit, is hun brood verdienen zoals ze doen, betaald worden voor spelen en in dit geval lesgeven. Bel ze gewoon of neem contact met ze op door ze naar de school te schrijven en hen te vertellen dat je een les wilt volgen om te proberen te beslissen naar welke universiteit je gaat. Vraag hen hoeveel een les kost, zodat je hier op de dag van de les niet voor verrast wordt. Elke leraar met wie je vier jaar wilt doorbrengen, zal zien dat zo'n les nuttig is voor jullie beiden. Als ze je het gevoel willen geven dat hun reputatie betekent dat je in geloof met ze moet studeren, ga dan verder.

3. Carrière op school

Dus nu zit ik op de universiteit met een leraar die bij mij past. Hoe zit het met de rest? Nou, zoals veel mensen die besluiten om muziek te studeren op de universiteit, was ik een van de betere mensen op mijn middelbare school, zeker op de hoorn. Ik was er dus aan gewend om gekozen te worden voor de beste prestatiemogelijkheden. Mijn middelbare school had een band en een orkest, ik had beide audities gewonnen en dus toen ik van de middelbare school kwam, was ik gewend om behoorlijk wat te spelen.

Dit eindigde op de universiteit. Om verschillende spelende en niet-spelende redenen (zie hierboven - hulp nodig bij professioneel gedrag), heb ik op de universiteit niet veel goede rollen gespeeld. Pas mijn laatste jaar, toen een van de dirigenten nog bozer op iemand anders werd dan hij op mij, mocht ik een paar goede rollen spelen in een groep. De rest van de tijd speelde ik eigenlijk de delen die niemand anders wilde spelen. Wat betekende dit? Iets heel goeds!

Ik hoefde op geen enkel moment mijn spel vast te houden om in een groep op te treden. Als ik twee of drie stappen achteruit zou moeten doen om er één vooruit te doen, zou ik dat kunnen, want door geen eigen keuze te hebben, had ik geen prestatieverantwoordelijkheid. Dit lukte voor mij omdat ik zo'n vijftig stappen achteruit moest zetten. Ik dacht altijd dat die jongens die alle goede stukken speelden hun spel niet konden vernietigen en weer in elkaar zetten omdat ze in een soort van vorm moesten zijn om het volgende concert te spelen.

Dus dit leidt tot mijn basisadvies voor je universiteitscarrière op basis van mijn eigen ervaring:

Niemand en ik bedoel ook niemand zal zich 's werelds beste prestatie herinneren die je op de universiteit hebt gegeven. Maak je daar dus niet al te veel zorgen over. Maak je geen zorgen over hoeveel optredens je krijgt en of je als eerste of als tweede speelt. Laat je alleen focussen op het verbeteren van je eigen spel. Jij en je leraar, dat is het. Anderen hebben misschien heel andere ervaringen gehad, maar dit is de mijne.

4. Waar moet je anders aan denken?

Als je je rol goed genoeg kunt voorbereiden, zodat je, wanneer je in een groep komt, je tijd kunt besteden aan het luisteren naar andere mensen dan naar jezelf, dan zul je meer van muziek genieten. Hiermee kunt u uw deel in dat van hen passen. Wat als je bijvoorbeeld in de oefenruimte een fortissimo in je partij ziet staan. Wat betekent het? Het betekent dat als je de melodie hebt, het hoofdgedeelte, het fortissimo is.

Maar wat als je dat niet doet? Dan betekent het dat wie de melodie heeft, fortissimo heeft en in de mate dat ze het doen, mag je het ondersteunen. Dit betekent dat als de trompet de melodie heeft, je misschien met volle kracht speelt om hem te ondersteunen, maar als het de fluit is, kan de betekenis van die fortissimo in jouw rol mezzo-piano zijn. Hetzelfde met crescendi. Als je een niet-melodisch crescendo hebt, dan vertelt de componist je alleen maar dat de persoon met de melodie een crescendo heeft en in de mate dat ze er een maken, moet je het ondersteunen. Als ze er geen maken, hoewel ze dat wel zouden moeten, dan zijn jullie handen gebonden, en jij ook niet.

Dit is basis ensemblespel. De enige vraag die ik nooit wil stellen zonder het antwoord te hebben is "wie heeft hier de melodie". Als ik dat niet weet, speel ik geen muziek, ik speel alleen.

5. Voorbereiding

Ik was altijd bang dat ik niet genoeg kans kreeg om audities te doen. Ik meen onlangs iemand te hebben gelezen die zei dat de enige manier om te leren audities te doen, is door ze te nemen. Daar ben ik het mee eens. Ik zou auditie doen voor alles wat ik kon. Wacht niet tot je denkt dat je er klaar voor bent, ik had nooit het gevoel dat ik klaar was voor auditie en ik heb met vele anderen gesproken met banen die zeggen dat ze zich ook nooit klaar voelden voor een auditie. Dus maak je daar geen zorgen over.

Het enige wat ik zou kunnen voorstellen zijn stukken voor niet-begeleide hoorn. Ik begon in Pittsburgh om ze op te nemen in recitals en deed uiteindelijk recitals die volledig zonder begeleiding waren. Dertig jaar geleden waren er niet zoveel stukken, nu zijn er veel meer. En het publiek is er helemaal weg van.

En tot slot, speel mee met de plaat. Mijn eerste baan was in een heel klein orkest (45 man) en we speelden in een jaar niet heel veel verschillende programma's. Ik leerde bijna alle basisliteratuur door de partijen van Kalmus te kopen en ze met een plaat door te spelen.

Een voorbeeld: toen ik bij de NY Philharmonic aankwam, had ik nog nooit de eerste hoorn op Brahms 1st gespeeld. Ik had het waarschijnlijk vijftig keer gespeeld met de plaat. Maar toch had ik geen duidelijk idee of ik de oproep aan het begin van het vierde deel wilde spelen. Ik had dertien opnames van Brahms 1st. Ik zat en luisterde naar ze allemaal en koos degene die ik het leukst vond en probeerde het zo te spelen. Het duurde even voordat ik met mijn eigen ideeën kwam. Hou van die platen.

Oké, dat is waarschijnlijk meer dan je wilde weten, maar ik voel me genoodzaakt om uit te leggen welke persoonlijke ervaring me ertoe heeft gebracht tot welke conclusies ik ook ben gekomen. Op die manier kun je het met die van jezelf vergelijken en tot je eigen conclusies komen, niet de mijne. Misschien hetzelfde, misschien anders, maar dan de jouwe. Wees voorzichtig.

Alstublieft Inloggen om aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.373 seconden
Deze website maakt gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren, inclusief de inlogstatus. Door de site te gebruiken, accepteert u het gebruik van cookies.
Ok